vrijdag 14 oktober 2011

naar rechts of naar links

Japanse wetenschappers hebben iets leuks ontdekt over het kwispelen van honden.
We weten natuurlijk allemaal dat honden vele soorten kwispels hebben. De staart hoog en strak en dan het puntje kwispelen. Of de staart juist laag, met een krul en dan met trage brede uithalen. En ongeveer alles wat daar tussen zit.
Wat de Japanners nu ontdekt hebben is dat honden ook kwispel signalen afgeven door naar links of naar rechts te kwispelen. Het is niet zo gemakkelijk te zien, maar wie goed kijkt kan het verschil constateren. Probeer het zelf maar eens te bekijken.
Wat zij nu uitgevonden hebben is dat naar rechts kwispelen betekent ik ken jou........ en ik vind jou ...... In feite zijn het twee signalen. Dus een combinatie van 'bekend of onbekend' met de betekenis van de kwispel. Dus naar rechts en laag betekent: 'ik ken jou en vindt jou leuk'.
Naar links kwispelen betekent: 'ik ken jou niet'. Maar daarbij hoog kwispelen betekent dus ook 'ik vindt jou niet leuk of erg eng'.
Iedereen moet thuis maar een eigen wetenschappelijk experimentje opzetten, en goed kijken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten